Ändstationen på torpet

När jag var liten åkte familjen varje sommar upp till farmor i Kukkola utanför Haparanda. Det var en resa man såg framemot. Jag har många roliga minnen därifrån.

Vi syskon lekte med våra kusiner och det var väldigt idylliskt.

Ett minne: när vi närmade oss Kukkola började min bror alltid prata om böndernas traktorer. När det gällde saker som han var intresserad av (bilar, traktorer, maskiner) så hade han fotografiskt minne. Han berättade för oss andra om att nu har den bonden skaffat en ny traktor eller; Einar har skördetröskan framme o s v. Vi tyckte det var jättekul att han mindes så mycket 'ointressant' och retade honom för att han kom ihåg var alla traktorer stod i fjol, det hade ju gått ett år sedan sist.

Ett annat roligt minne hos farmor var att det på toadörren hängde ett rött trähjärta. På hjärtat stod det 'Ändstation' skrivet med sirlig vit text. Jag fattade inte varför det stod så, det var ju en toalettdörr. När jag frågade mamma och pappa så skrattade de bara. Det dröjde många år innan jag verkligen förstod det roliga.



Så här ser vår ändstation ut.



Fast på vår skylt står det Afträdet.

Den som vill ha en förklaring får höra av sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0