Middagstips

Måste bara delge alla den goda middag jag bjöd torparfamiljen på i torpet i torsdags.

Middag tillagad i vedspisen:

Bakad potatis
Strö lite grovsalt på en plåt och lägg på potatisen, sköljd och pickad.
Ställ in i ugnen en stund före fisken.

Lax i foliepaket:
Riv ut foliebitar i lämpliga storlekar för en portion.
Lägg i en smörklick och en laxbit. Salta och peppra.
Lägg på önskad smaksättning t ex citronskiva, lök, dill.
Vik ihop foliepaketen och ställ in i ugnen.

I en vedugn måste man kolla att all fisk blir gräddad då det kan vara lite ojämn värme.

Kall fisksås:
2 dl gräddfil
1 dl majonnäs
tärnad gurka
rivet äpple
riven lök
örtkryddor

Garanterat gott.
Rätten har blivit en favorit för hela familjen. 

Gissa varifrån jag har fått receptet till fisksåsen???

Från mattanten på vår skola. Så god mat får vi på vår skola.

Jag hade ingen gurka men det gick lika bra utan. Jag har gjort såsen två gånger, ena gången tog jag schalottenlök och andra gången purjolök men det blev lika gott båda gångerna.

Håll till godo!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0