Monarki och kolonialmakt



Här promenerar vi förbi Buckingham Palace. Drottningen var tydligen inne för flaggan vajade på palatsets tak.
Mycket till sevärdhet var det inte.

Utanför grindarna stod en stor folksamling och fotograferade och väntade.
På vad vet jag inte. Kanske hoppades de att den gamla damen skulle vinka.
Det kändes så billigt och töntigt att stå utanför någons hem och stirra.

Fast det kanske inte är deras hem, kanske är det i hela landets ägo. Jag vet inte hur det fungerar i Storbritannien, om kungafamiljen har apanage som i Sverige.

Vi traskade rätt fort förbi. Tog pliktskyldigast några foton på monarkins högborg.

Gillar inte monarki. Tycker att det är odemokratiskt och gammalmodigt. 

Tog tuben till British Museum.

Där kunde man beundra alla de vackra saker från kolonierna som monarkin bland annat byggt upp sin ekonomi och makt med. 

Jag beundrade alla föremål från högkulturer runt om i världen och förundrades över civilisationers uppgång och fall. När Egypten, Kina och Mesopotamien blomstrade var England knappt befolkat ännu mindre civiliserat. 

Nåja, besöket i London var en av de allra bästa resorna jag gjort, trots min irritation över hur man utnyttjat sina kolonier. 

London är en riktigt häftig stad, en metropol. Det finns hur mycket som helst att se, uppleva och göra.

Om det får ni höra en annan dag.

Tack för visat intresse!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0