Ryda

Grannens vackra och ståtliga häst har dött!

Hon dog hemma i hagen efter 27 år.

Hon hade ett bra liv. Drog timmer i skogen och födde flera fina föl.

 

Två gamla damer. Ryda till vänster.

Rydas väninna dog ifjol.

 

Våra ögon letar automatiskt efter henne så fort vi kommer till torpet.

 

Ryda var en naturlig och självklar del av landskapet. Pricken över i:et i en vacker miljö.

 

Ryda var en häst som kunde fånga ens blick och hålla kvar den.

Hon var så vänlig och go'. Hälsade alltid på oss med ett djupt och välkomnande mullrande när vi kom.

 

Ofta kom vi med äpplen och morötter. Och torpargubben masserade hennes rygg och länd.

 

Ryda är saknad.


Kommentarer
Postat av: Mari-Anne

Vackra bilder - verkligen en idyll. Är det helt tomt i hagen nu eller kommer det nya hästar?

2011-06-03 @ 09:10:25
Postat av: Åsa

Just nu är det tomt, men snart ska andra grannen få ha sina travhästar där. Det blir bra. Men det är ju inte samma sak som med Ryda - hon var så genuin, en äkta arbetshäst och otroligt fin!!!

2011-06-05 @ 13:23:36
Postat av: Agnes

Hej hej! Din granne från andra sida som är inne och smyger=) Kul att läsa om torpet ert=) Själv så renoverar vi också ett "torp" så det är alltid kul att läsa om likasinnade

Postat av: Åsa

Hej, Agnes! Vad kul att du tittar in! Var har ni ert torp?

2011-06-07 @ 07:04:49
Postat av: Agnes

Jag är Kalles dotter, era grannar mitt emot. På gården har vi ett rött hyffsat stort hus som vi nu renoverar i sommartorp stil och där ska jag bo i sommar. har precis flyttat hem från sundsvall så jag tyckte att det var dags att rusta upp det. Ser att pappa har sina hästar hos er nu, tråkigt med Nisses häst men hoppas att våra sköter sig och bidrar med en någorlunda känsla för er:)

Ha det bra!

Postat av: Åsa

Vi är jätteglada för att Kalle vill ha sina hästar hos oss. De kommer nog att sköta sig bra :) Det är roligt när det rörs. Då kanske vi ses i sommar då!

2011-06-08 @ 07:18:07
Postat av: Agnes

Härligt att höra! Va fina bord och stolar blev.. jag har också målat mina vita tidigare i år=) Ja men vi ses säkert i sommar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0